52 هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی در سال 93

52 هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی در سال 93

محمد گرکانی‌نژاد رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک ، با اشاره به هدف از تشکیل مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: طبق ماده 80 قانون تجارت الکترونیک مصوب سال 82 مرکز توسعه تجارت الکترونیک از ادغام چند دفتر تشکیل شد و تشکیل این مرکز بندی از قانون است.

وی با تأکید بر اینکه ساماندهی فضای تجارت الکترونیک کشور مهم‌ترین موضوع مورد توجه این مرکز است گفت: هویت دیجیتال و کسب و کار مجازی و اینترنتی و تسهیل در کسب و کار از جمله دلایل توجه به تجارت الکترونیک است.

وی تصریح کرد: امروز ما در زمینه تجارت الکترونیک مراحل اولیه را رد کرده‌ایم و زیرساخت‌های قانونی در این بخش داریم و خوشبختانه اسناد الکترونیک در کشور به رسمیت شناخته می‎شود و قانون آیین دادرسی الکترونیک نیز در سال گذشته در مجلس به تصویب رسید.

گرکانی‌نژاد ادامه داد: ما در شرایط کنونی در مرحله رشد و بلوغ به سر می‌بریم و قوانین پایه مناسبی برای این حوزه وجود دارد و البته بهبود قوانین با گذشت زمان به توسعه این بخش و همچنین توسعه کسب و کارهای الکترونیکی کمک خواهد کرد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران به این نکته نیز اشاره کرد که صاحبان کسب و کار و خریداران امروز متوجه این موضوع شده‌اند که فضای کسب و کار الکترونیک می‌تواند سود و منفعت بالایی داشته باشد و از این رو تجارت الکترونیک در سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است.

رشد سریع تجارت الکترونیک در کشور

گرکانی‌نژاد با اشاره به رشد سریع تجارت الکترونیک در کشور گفت: تجارت الکترونیک شامل توسعه کسب و کار اینترنتی و تسهیل فرآیند تجاری از طریق مفاهیمی مانند پنجره واحد و متمرکز کردن خرید دولتی و اینترنتی به صورت شفاف و روشن می‌شود که پروژه‌‌هایی که تاکنون در این بخش اجرا شده به مراحل بهره‌برداری رسیده است که هم شفافیت و هم سهولت استفاده دارد.

وی افزود: اما حوزه کسب و کار اینترنتی به دو بخش خرده‌فروشی (B2C) و عمده فروشی (B2B) تقسیم می‌شود و در بخش خرده‌فروشی دو مدل پرداخت وجود دارد که اولین آن شامل پرداخت اینترنتی و مورد دیگر آن شامل پرداخت نقدی می‌شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اشاره به آمار خرید اینترنتی در سال 93 که توسط بانک مرکزی اعلام شده گفت: در سال گذشته 521 هزار میلیارد ریال خرید اینترنتی به صورتی که پرداخت آن نیز به صورت اینترنتی بوده انجام شده است.

وی ادامه داد: منظور از خرید اینترنتی این است که جستجوی کالا از طریق اینترنت بوده و خرید نیز از سایت اینترنتی انجام شده است.

گرکانی‌نژاد با اشاره به برنامه‌های این مرکز ادامه داد: ما هنوز برای خریدهایی که از سایت‌های اینترنتی انجام شده و پرداخت آن موقع تحویل کالا به صورت نقدی بوده آماری نداریم و یکی از برنامه‌های این مرکز ساماندهی این آمار است.

وی از نبود آمار پرداخت در هنگام تحویل کالا خبر داد و گفت: از پرداخت اینترنتی 251 هزار میلیارد ریال که در پرداخت‌ها ثبت شده عدد قابل توجهی است اگر با دلار 3 هزار و 200 تومان محاسبه شود حدود 17 میلیارد دلار خرید اینترنتی در سال گذشته داشتیم.

بیش از 99 درصد خرید داخلی از طریق اینترنت

گرکانی‌نژاد تأکید کرد: به نظر می‌رسد تجارت الکترونیکی مورد توجه مردم قرار گرفته که در این خرید و فروش حدود 99.9 درصد داخلی بوده است؛ اگر موضوع تحریم‌ها برداشته شود فضای بازتری برای این امر قرار می‌گیرد که تأثیر مثبتی در خرید اینترنتی دارد.

وی اضافه کرد: سالانه با افزایش 50 تا 55 درصدی خرید اینترنتی مواجه هستیم.

گرکانی‌‌نژاد از درخواست سه شرکت برای راه‌اندازی و فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در فضاهای مجازی خبر داد و گفت: در حال حاضر تقاضای فعالیت این سه شرکت در فضاهای مجازی ایران در حال بررسی است و قرار شده این مورد پس از برداشته شدن تحریم‌ها و در صورت تأیید از سوی مرکز تجارت الکترونیک عملیاتی و اجرایی شود.

منبع : yjc

مطالب مرتبط

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bloghe/domains/blog.hesabit.com/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405
دیدگاه بگذارید