راهنمای جامع برنامه‌ریزی مالی اثربخش برای فریلنسرها

راهنمای جامع برنامه‌ریزی مالی اثربخش برای فریلنسرها

فریلنسرها دقیقا شبیه به ایستگاه‌های اتوبوس‌ هستند که یا سه اتوبوس با هم به آن‌جا می‌رسند و یا هیچ‌کدام نمی‌آیند. شما نیز ممکن است ماهی چندین پروژه داشته باشید و ماه دیگر حتی نتوانید مخارج رفت‌وآمد خود را تامین کنید.

این عوامل که باعث بی‌ثباتی درآمدهای شما می‌شود، احتمالا شما را با مشکلات فراوانی مواجه کند. من یک نویسنده آزادکار هستم که روی امورمالی خودم بسیار حساس هستم، در این مطلب می‌خواهم تجربه‌های شخصی خودم را در زمینه‌ی چگونگی بودجه‌بندی صحیح و اثربخش بیان کنم.

۱) ایجاد یک درآمد ماهانه ثابت و منظم

اولین چیزی‌که شما به عنوان یک فریلنسر به آن نیاز دارید، تبدیل شدن به یک کارمند حقوق‌بگیر است، اما این حقوق را خودتان پرداخت خواهید کرد. به این ترتیب شما علاوه بر این‌که می‌توانید با لباس خواب خود کار کنید، درآمد منظمی نیز خواهید داشت.

خوب! چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟

با یک مثال توضیح می‌دهم که من چگونه این کار را انجام می‌دهم. تصور کنید درآمد سال‌ گذشته‌ی من بدین ترتیب باشد:

درآمد ماهیانه یک فریلنسر

همان‌طور که می‌بینید درآمد من غیرقابل پیش‌بینی است. هیچ الگویی برای آن وجود ندارد، یک ماه حدود ۷۰۰۰ دلار درآمد داشته‌ام و ماه بعدی ۱۲۵۶دلار.

برای این‌که این درآمد را منظم کنم، میانگین آن‌ها را به دست می‌آورم. تمام این اعداد و ارقام سال جاری را جمع کردم و به ۱۲ تقسیم کرده و به یک درآمد ماهیانه  حدود ۴۰۰۰ دلار دست پیدا کردم.

۴۰۰۰$= ۱۲/ ۴۸۰۰۰$

من اغلب فرد محافظه‌کاری هستم، چون به عینه دیدم که زندگی همیشه اون‌طوری که فکر می‌کنیم پیش نمی‌رود. بنابراین کمی محتاطانه عمل کرده و ۳۵۰۰ دلار را انتخاب می‌کنم. هدف من همواره افزایش درآمدم است، اما می‌دانم که برخی عوامل خارج از کنترل من هستند و اگر متوسط حقوق ماهانه‌ام را کمی پایین‌تر از آن‌چه که اعداد نشان می‌دهند بگیرم، مناسب‌تر است. علاوه بر این، من معمولا مقداری از درآمد خود را برای بیمه‌ و بازنشستگی می‌پردازم، بنابراین ۱۰۰ دلار را برای آن‌ها کم می‌کنم و ۲۵۰۰ دلار به عنوان حقوق ماهانه برای خودم پرداخت می‌کنم.

برنامه ریزی مالی

یک سیستم برای این‌ کار در نظر بگیرید:

چند راه مختلف برای پرداخت این حقوق به خودتان وجود دارد، هر کدام که برای شما آسان‌تر است انتخاب کنید.

اول این‌که شما می‌توانید دو حساب بانکی جداگانه برای خود ایجاد کنید. یک حساب را به طور کامل به درآمدهای فریلنسری خود اختصاص دهید و شماره حساب آن را به همه‌ی کارفرمایان خود بدهید. حساب بعدی را به عنوان حساب جاری خود در نظر بگیرید و به صورت ماهانه از حساب اولی به دومی پول انتقال دهید. فریلنسرها

اما اگر نمی‌خواهید دو حساب جداگانه داشته باشید، می‌توانید از روش دوم استفاده کنید. در این روش شما یک حساب بانکی دارید و یک صفحه گسترده که درون آن تمام حساب‌ها و امور مالی ماه جاری را یادداشت می‌کنید.

و اما روش سوم، بسیاری از افراد با پول نقد راحت‌تر هستند؛ بنابراین می‌توانید ابتدای هر ماه میزان حقوق ماهانه‌ای که با هم پیدا کردیم را از حساب خود بردارید و تا آخر ماه دیگر به حساب‌تان دست نزنید.

شما می‌توانید هر کدام از این سه روش را انتخاب کنید، نکته‌ی مهمی که باید در نظر بگیرید این است که این سیستم باید باعث شود که شما احساس کنید یک درآمد منظم دارید. به این ترتیب در ماه‌هایی که درآمدتان زیاد بوده افراط نخواهید کرد و برای ماه‌های کم‌درآمدتان هم ذخیره‌ای خواهید داشت.

یک مشکل کوچک به وجود خواهد آمد، اگر حقوق شما کفاف هزینه‌های‌تان را ندهد. برای حل این مشکل باید هزینه‌ها را کنترل کنیم. فریلنسرها

۲) ثبت هزینه‌ها و تلاش برای کاهش آن‌ها

در گزینه‌ی قبلی، نگاهی به میزان درآمدها انداختیم، گام بعدی ثبت و بررسی هزینه‌های ماه قبل خود است.

در این مرحله می‌بایست تمام هزینه‌های خود را به طور منظم ثبت کنید. از آن‌جایی‌که انجام این‌ کار خسته‌کننده به نظر می‌رسد، بسیاری از فریلنسرها این مرحله را با جست‌وخیز انجام می‌دهند و اغلب تمام هزینه‌ها را ثبت نمی‌کنند. اما مشاهده‌ی دقیق همه‌ی مخارج و هزینه‌ها و ثبت آن‌ها بسیار مهم است.

خوشبختانه به سادگی با داشتن یک قلم و دفتر یادداشت می‌توان تمام هزینه‌ها را ثبت کرد؛ اما برای راحتی می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلف برای ثبت امورمالی خود بهره بگیرید. یکی از بهترین ابزارها که من اغلب از آن استفاده می‌کنم toshl هست، شما نیز می‌توانید آن را به آسانی دانلود کرده و استفاده کنید.

نکته‌ی مهمی که در این‌جا باید اشاره کنم اینست که شما باید هزینه‌های دقیق و واقعی را ثبت کنید، نه برآوردی از آن‌چه که فکر می‌کنید.

هدف این است که در پایان هر ماه لیستی مانند زیر داشته باشید:

ثبت هزینه های ماهانه- فریلنسر بودن

حال با یک مشکل مواجه هستیم، هزینه‌ی ماهانه‌ی من حدود ۳۰۰۰ دلار شد، در حالی‌که من فقط ۲۵۰۰ دلار حقوق خواهم گرفت. این موضوع اهمیت بودجه‌بندی و ثبت هزینه‌ها را نشان می‌دهد. اگر من هزینه‌هایم را پیگیری نمی‌کردم، اکنون نمی‌توانستم درآمد و هزینه‌هایم را تنظیم کنم. بدین ترتیب اگر می‌توانم مقداری از هزینه‌هایم بکاهم و یا به دنبال پروژه‌های جدید باشم. کاملا واضح است که ثبت هزینه‌ها و بررسی آن‌ها بدون کاهش و برنامه‌ریزی برای هزینه‌ها هیچ ارزشی ندارد. بنابراین می‌بایست هزینه‌های خود را برای ماهانه حدود ۲۵۰۰ دلارتنظیم کنید.

۳) پیش‌بینی آینده با درنظر گرفتن بدترین حالت‌ها

در موارد قبلی، به صورت کامل نحوه‌ی بررسی درآمدها و هزینه‌ها را ثبت کردیم. اما کارهایی که انجام دادیم مربوط به گذشته می‌شدند، حال باید سند بودجه‌‌ی آتی تهیه کنید که به شما در برآورد درآمد ماه آتی و یا سه ماه آتی کمک کند.

در این مرحله می‌بایست اطلاعاتی را جمع‌آوری کنیم تا بتوانیم پیش‌بینی‌هایی برای آینده ایجاد کنیم. باز هم می‌توانید از ابزارهای جذاب و مختلفی(مثل freshbooks یا quicken) استفاده کنید، اما من با یک صفحه‌ی اکسل که خودم ایجاد کرده‌ام راحت‌تر هستم.

من اطلاعات شخصی‌ام را در زیر آپلود می‌کنم، اگر دوست داشتید می‌توانید گزینه‌های خود را جایگزین نوشته‌های من کنید.

پیش بینی بدترین حالت های هزینه- فریلنسرها

همان‌طور که می‌بینید من درآمد ماه‌های آینده‌ام را ثبت کردم و تاریخ آن‌ها را آن‌ زمانی که فکر می‌کنم پرداخت شود(با فرض بدترین حالت) ثبت نمودم. با نگاه دقیقی به جدول متوجه می‌شوم که برای ماه‌ها ژوئن و جولای نیاز به کار و درآمد بیشتری دارم. در جدول بالا، من در قسمت هزینه‌ها، بخشی را به هزینه‌ی تعطیلات، سرگرمی‌هام و مهمانی‌هایی که دعوت خواهم شد اختصاص داده‌ام و هر ماه مقداری را برای آن در نظر می‌گیرم.

برنامه‌ریزی برای ایجاد صندوق اضطراری

اگر من همان‌طور که برنامه‌ریزی کردم ادامه دهم، در پایان سال احتمالا هیچ درآمد اضافی و پس‌اندازی نخواهم داشت. بنابراین یک صندوق اضطراری برای خودم ایجاد می‌کنم تا هم یک سرمایه برای آبنده‌ام داشته باشم و هم برای اتفاقات غیرمنتظره آماده شوم. به نظرم ۶۰۰۰ دلار در پایان سال برایم مناسب باشد، برای همین باید ماهانه ۵۰۰۰ دلار در صندوق ذخیره کنم.

برای رسیدن به این هدف تصمیم می‌گیرم که درآمدم را از ماهی ۴۰۰۰ دلار به ۴۵۰۰ دلار برسانم.

۴) تنوع بخشی

توصیه‌هایی که به آن‌ها در این مورد اشاره خواهم کرد، کمتر در زمینه‌ی بودجه بندی و برنامه‌ریزی امورمالی شنیده‌اید؛ اما به نظر من برای موفقیت در این زمینه کاملا ضروری هستند.

گرفتن کار و پروژه از یک مشتری دائمی فوق‌العاده است، اما به نظر من هر فریلنسری باید به صورت ذاتی تنوع‌طلب باشد. هنگامی‌که شرکت‌ها تصمیم به کاهش هزینه‌ها می‌گیرند اتمام پروژه‌هایی که فریلنسرها کار می‌کنند قطعا اولین کار آن‌ها است. برخلاف شغل کارمندی، فریلنسری به هیچ وجه امنیت شغلی ندارد و احتمال این‌که شما یک روز از خواب بیدار شوید و این ایمیل را که “…عزیز، ما از کار شما بسیار راضی هستیم. اما …” چه پاسخی خواهید داد؟ اگر این شغل ۹۰ درصد درآمد شما را تامین کرده باشید، وحشت‌زده خواهید شد و احتمالا دچار وضعیت نامعلومی شوید.

به همین دلیل من پیشنهاد می‌کنم به جریان درآمدی خود تنوع ببخشید و به طور منظم با سه یا چهار مشتری کار کنید. اجازه ندهید هیچ مشتری بیش از ۵۰ درصد درآمد شما را تامین کند.

نتیجه‌گیری :بودجه بندی فریلنسرها

اگر شما (به عنوان یک فریلنسر که ذاتا جایگاه متزلزلی دارید) بتوانید درآمد و هزینه‌های خود را تنظیم کنید، یک صندوق اضطراری برای خود ایجاد کنید و به طور منظم سرمایه موجود در این صندوق را افزایش دهید؛ من به شما قول می‌دهم که هیچ مشکلی از لحاظ بودجه‌بندی و هزینه‌های جاری خود نداشته باشید. فریلنسرها

مهم نیست چقدر زمان خود را صرف این کارها می‌کنید، همان‌طور که روزانه برای بسیاری از کارها مثل خوابیدن، غذاخوردن و … صرف می‌کنید تا بتوانید به زندگی ادامه دهید؛ برای ادامه‌ی شغل‌تان هم باید این برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهید.

مطالب مرتبط

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bloghe/domains/blog.hesabit.com/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405