7 اشتباه رایجی که اکثر فریلنسرها مرتکب می‌شوند

7 اشتباه رایجی که اکثر فریلنسرها مرتکب می‌شوند

به نظر می‌رسد اکثر فریلنسرها تنها نیمی از درآمدی را که شایسته‌ی آن هستند کسب می‌کنند، دلیل این مشکل فقدان مهارت و یا استعداد نیست بلکه در اکثر موارد ضعف مدیریتی منجر به این اتفاق می‌شود. از این رو ما در این نوشته به ۷ اشتباه از اشتباهات فریلنسری که اکثر فریلنسرها مرتکب می‌شوند اشاره می‌کنیم. اگر جزو افرادی هستید که از درآمد فریلنسری خود رضایت ندارید، احتمالا یکی از مواردی که در ذیل بدان‌ها اشاره خواهیم کرد مشکل اساسی شما باشد.

اشتباهات فریلنسری ۱: توجه نکردن به ارزش کاری که ارائه می‌شود

این مورد یکی از رایج‌ترین اشتباهات فریلنسری تازه‌کاران است. اما حتی باتجربه‌ترین فریلنسرها هم ممکن است چنین اشتباهی را مرتکب شوند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند تنها راه برای موفقیت در بازار رقابتی کنونی کاهش قیمت‌های خدمات و محصولات‌شان است.

بازار آنلاین کنونی به یک بازار جهانی تبدیل شده است، قیمت‌گذاری شما هر طور که باشد همواره توسعه‌دهندگان، وبلاگ‌نویسان و طراحانی وجود خواهند داشت که با هزینه‌ای کمتر از شما کار کنند.

یک مشتری خوب به دنبال ارزش خواهد بود و برای ارزشی که به او ارائه خواهید کرد حاضر است هر هزینه‌ای را پرداخت کند.

با مدنظر قرار دادن این موضوع، همواره سعی کنید مهارت‌ها و تجربه‌های جدید را یاد بگیرید تا ارزشی که ارائه می‌کنید قیمت شما را تعیین کند.

شما ممکن است فکر کنید که پس از اولین کار با یک مشتری او تحت‌ تاثیر کیفیت کار شما قرار خواهد گرفت و بعد از آن شما می‌توانید قیمت خود را بالا ببرید؛ اما به یاد داشته باشید که مشتری‌ای که به دنبال ارزان‌ترین خدمات ممکن هست به سختی تغییر خواهد کرد.

اشتباهات فریلنسری ۲: کار کردن با مشتریان اشتباهی

مطمئنا تاکنون راجع به اصل پارتو شنیده‌اید، مطابق این اصل ۸۰ درصد از اثرات مثبت تنها توسط ۲۰ درصد از علل به وجود می‌آید. به عبارت ساده‌تر و با تحلیل جمله‌ی قبل به این می‌رسیم:۸۰ درصد از مشکلات شما توسط ۲۰ درصد از مشتریان‌تان ایجاد می‌شود.

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان با مشکلات بزرگی روبرو نشود، نیاز به تعیین یک استراتژی برای انتخاب مشتریان‎‌تان دارید. اگر متوجه شدید یکی از مشتریان شما در اولین ارتباطات‌تان خواسته‌های فراوانی دارد و کمی آداب نزاکت بلد نیست، بسیار مودبانه به او بگویید که پرمشغله هستید و احتمال این‎‌که نتوانید به او کمک کنید زیاد است. اگر یک مشتری کمی زورگو و یا جسور به نظر می‌رسد، این علامت هشدار دیگری است که به شما می‌گوید احتمالا این مشتری ارزش کارهایی که انجام خواهید داد را نخواهد دانست.

اگر شما به تازگی شهرت پیدا کرده باشید و یا به مشتری نیاز داشته باشید، احتمالا رد کردن و نه گفتن برای شما بسیار سخت خواهد بود. اما خیلی سریع به این موضوع پی خواهید برد که واقعا برخی افراد ارزش کار کردن ندارند و شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا یک مشتری پیدا کنید که با شما در تراز قرار دارد.

اشتباهات فریلنسری ۳: کار کردن، کار کردن، کار کردن

زندگی یک فریلنسر می‌تواند بسیار خوب باشد، شما می‌توانید ساعات کاری خود را خودتان انتخاب کنید، نرخ‌ قیمت‌های خود را خودتان تعیین کنید و هر پروژه‌ای را که دوست دارید کار کنید.

اما متاسفانه اغلب برعکس این اتفاق می‌افتد. بسیاری از فریلنسرها آن‌چنان کار می‌کنند که برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای کار را فراموش می‌کنند و مزیت‌های اصلی فریلنسر بودن را از دست می‌دهند. اگر شما به شدت کار کنید، زمان کافی برای توسعه‌ی مهارت‌های خود نخواهید داشت، بنابراین کیفیت خدمات‌تان پایین خواهد آمد و احتمال این‌که از کارتان هم دلزده شوید بسیار زیاد است.

این موضوع باز هم به توانایی “نه گفتن” شما مرتبط می‌شود، من می‌دانم که دور کردن مشتریان می‌تواند به زیان شما تمام شود، اما هیچ چیز به اندازه‌ی خستگی و کمبود وقت برای توسعه‌ی مهارت‌ها به یک فریلنسر ضربه نمی‌زند.

از طرف دیگر، اگر پروژه‌های زیادی در دست دارید که تمام وقت شما را مشغول خود نگه می‌دارند احتمالا یا مشتریان خود را به خوبی انتخاب نکرده‌اید و یا قیمت‌گذاری صحیحی نداشته اید.

اشتباهات فریلنسری ۴: تعریف نکردن دقیق پروژه

گاهی یک پروژه‌ی کوچک با درخواست‌های ریز به ریز مشتری به قدری وقت شما را می‌گیرد که دعا می‌کنید کاش همان ابتدا این پروژه را قبول نمی‌کردید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که انتظارات شما و مشتری هماهنگ نیست، اغلب به این دلیل که پروژه توسط دو طرف به وضوح تعریف نشده است.

تعربف پروژه بسیار ساده است، از زبان ساده و بدون ابهام برای ترسیم پروژه استفاده کنید و یک قرارداد قبل از شروع کار تنظیم کنید.

این موضوع را به خاطر داشته باشید که همه‌ی مشتریان بد نمی‌باشند و به عمد دنبال هدر دادن وقت و انرژی شما نیستند، بلکه اغلب مشکلات به دلیل سوتفاهم به وجود می‌آید. سوتفاهم‌هایی که واقعا می‌تواند به کسب و کار شما ضربه بزند.

اشتباهات فریلنسری ۵: نداشتن تخصص در یک زمینه‌ی خاص

یک ضربه‌المثل حکیمانه هست که همه‌ی فریلنسرها باید آن را آویزه‌ی گوششان کنند “همه‌کاره، هیچ‌کاره”

هنگامی که شما هر کاری را انجام می‌دهید، این تصور را در بازار ایجاد می‌کنید که شما یک متخصص نیستید. این گزینه نیز مثل موردهای قبلی ممکن است به دلیل ترس از نداشتن مشتری و کاهش درآمد رخ بدهد. اما اگر واقعا می‌خواهید به مدت طولانی‌مدت فعالیت کنید باید حرفه‌ای بوده و در یک زمینه‌ی خاص زبانزد شوید.

چرا؟ دلایل بسیاری برای این امر وجود دارد:

  • در این‌صورت شما با رقبای کمتری مواجه خواهید شد.
  • هنگامی‌که شما پروژه‌های مشابهی انجام می‌دهید، سرعت خود را بالا خواهید برد و با فرآیندهای کمتری مواجه خواهید شد.
  • قیمت متخصصان بالاتر از بقیه‌ی افراد است.
  • شما مجبور به توسعه‌ی مهارت‌های خود خواهید بود تا کیفیت کارهای شما پایین نیاید.
  • مشتریان متخصصان را به افرادی با مهارت‌های عمومی ترجیح می‌دهند.

اشتباهات فریلنسری ۶: عمل نکردن مانند یک کسب‌وکار

این مورد نیز یکی از مهم‌ترین اشتباهات فریلنسری است که باعث می‌شود در زمینه‌ی خود حرفه‌ای شناخته نشوید. مهم نیست که شما چقدر در زمینه‌ی کاری خود حرفه‌ای و متخصص هستید به مواردی از قبیل ساخت طرح کسب‌وکار، ایجاد یک نهاد قانونی، بیمه‌ی کسب‌وکار، صدور فاکتورهای حرفه‌ای و … توجه خاصی نمایید.

با ساخت طرح کسب‌وکار و سایر موارد بالا که اشاره کردیم شما قادر خواهید بود با برنامه‌ی مشخص فعالیت‌های خود را پیش ببرید. بنابراین تعداد مشکلاتی که با آن‌ها مواجه خواهید شد نسبت به زمانی‌که استراتژی‌هایی برای آن‌ها نداشته باشید بسیار کمتر خواهد شد.

اشتباهات فریلنسری ۷: نداشتن مهارت‌های ارتباطی صحیح

یکی از مهم‌ترین نیازها برای فریلنسرها مهارت ارتباطی است، مهارتی که تمام موارد گفته‌ شده در بالا در زمینه‌ی این مورد قرار می‌گیرند. همان‌طور که در مورد چهارم اشاره کردیم بسیاری از مشکلات به دلیل سوتفاهم ایجاد می‌شوند، ممکن است ساعت‌ها زمان خود را صرف پروژه کرده باشید ولی فعلا به نتیجه‌ای نرسیده باشید. در چنین مواقعی، اگر مشتری مساله‌ی کوچکی را مطرح کند احتمال این‌که مشکل بزرگی به وجود بیاید بسیار زیاد است.

با تقویت مهارت‌های ارتباطی شما قادر خواهید بود به خوبی گوش کنید، به خوبی سوال بپرسید، با مشتری‌های‌تان همدل شوید و به راحتی آن‌ها را قانع کنید. در کنار این موارد، شما شبکه‌ی ارتباطی قوی خواهید داشت که به توسعه‌ی کسب‌وکارتان کمک زیادی خواهد کرد.

مطالب مرتبط

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bloghe/domains/blog.hesabit.com/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405
دیدگاه بگذارید