کار تیمی : اصول موفقیت تیم‌های کارآ و موثر

کار تیمی : اصول موفقیت تیم‌های کارآ و موثر

افراد بااستعداد می‌توانند موفقیت‌های بسیاری به ارمغان بیاورند، اما چنین موفقیت‌هایی محدود هستند و فراتر از یک نقطه‌ی خاصی کشش ندارند؛ کار تیمی و مشارکت برای صعود به ارتفاعات بلندتر ضروری است. همان‌طور که مایکل جردن مشهورترین بازیکن بسکتبال می‌گوید:

استعدادهای فردی برندگان بازی‌های کوچک هستند، اما کار و هوش تیمی قهرمان مسابقات جهانی

یک تیم موثر چه ویژگی‌هایی دارد؟

اکثر ما به افرادی که دور هم جمع می‌شوند و کارهایی انجام می‌‌دهند تیم می‌گوییم، درحالی‌که تفاوت‌های بسیاری مابین تیم‌ و یک گروه‌ وجود دارد. تیم به مجموعه‌ای از افراد هم‌فکر گفته می‌شود که با تمرکز بر یک هدف و ارزش مشترک جمع می‌شوند، این افراد قادر به حل اختلافات موجود و طبیعی بین هم خواهند بود و با گذشت زمان عملکرد مثبتی ارائه خواهند کرد. مابین اعضای این مجموعه به اندازه‌ای وابستگی وجود دارد که تلاش می‌کنند مهارت‌ها و شایستگی‌های یکدیگر را ستایش کرده و توسعه ‌دهند.

داشتن یک تیم موفق فوق‌العاده سخت‌تر از چیزی است که تصور می‌شود؛ زیرا تیم‌ها از شخصیت‌های انسانی تشکیل شده‌اند و شناخت و همکاری با آن‌ها به شدت پیچیده است. تحقیقاتی که توسط شرکت گوگل در اواخر سال ۲۰۱۵ انجام شد پنج ویژگی تیم‌های اثربخش را تعیین کرد. ما در ادامه این پنج ویژگی را معرفی کرده و سعی می‌کنیم به شما راهکارهایی برای توسعه‌ی این ویژگی‌ها در تیم خود ارائه کنیم.

 

کارتیمی موثر

۱) امنیت روانی مهم‌ترین ویژگی کار تیمی است

امی ادمونسون یکی از اساتید دانشگاه هاروارد است که طی تحقیقات خود به نتایج فوق‎‌العاده‌ای راجع به امنیت روانی در تیم‌ها دست پیدا کرد. او با تحقیق میان تیم‌های پزشکی به این نتیجه رسید که بسیاری از تیم‌های موفق و بااستعداد در طی فعالیت خود اشتباهات بزرگی را مرتکب شده‌اند. اما افراد این تیم‌ها، به راحتی به اشتباهات خود اعتراف می‌کنند و نسبت به تیم‌های دیگر بیشتر راجع‌به این موضوع بحث می‌کنند و بهترین تصمیم را در قبال آن اتخاذ می‌کنند. “امنیت روانی” یک باور مشترک بین اعضای تیم است که بیان می‌کند هر کسی ممکن است اشتباهاتی را مرتکب شود. توجه به سه مورد زیر می‌تواند امنیت روانی در تیم‌ها را بالا ببرد.

تیم را با شعار “ما از اشتباهات یاد خواهیم گرفت” هدایت کنید

همه‌ی افراد ممکن است گاهی اشتباهاتی را صورت دهند، در چنین مواقعی باید فضای تیمی به‌گونه‌ای باشد که فرد موردنظر بتواند به اشتباه خود اعتراف کند و در صورت لزوم همه‌ی اعضای تیم برای رفع آن بسیج شوند.

به اشتباه پذیری خودتان اذعان کنید

برخی اظهارات ساده مثل “من ممکن است بعضی چیزها را فراموش کنم، نیاز داریم در چنین مواقعی به من یادآوری کنید” می‌تواند هم‌تیمی‌های شما را به صحبت کردن تشویق کند.

به صورت مدام از اعضای تیم سوالاتی بپرسید

سوال پرسیدن باعث می‌شود اعضای تیم پاسخ‌هایی را ارائه کنند و از بین این پاسخ‌ها نتایج فوق‌العاده‌ای تولید خواهد شد.

۲) یک تیم موفق موجودی با یک مغز و هزاران دست است

یک تیم با شکست مواجه می‌شود، مگر آن‌که در آن اهداف به وضوح مشخص باشد و به طورمداوم به اعضای تیم ابلاغ شود. همه‌ی افراد تیم باید نسبت به چیزی که از آن‌ها انتظار می‌رود آگاه باشند و برای آن تلاش کنند. این یک کار دوطرفه است، به همان اندازه که از رهبر تیم انتظار می‌رود اهداف را به تک‌تک افراد به روشنی توضیح دهد؛ از افراد هم انتظار می‌رود مشکلات خود را راجع به آن مطرح کنند تا همه‌ی سردرگمی‌ها برطرف شود و تیم روز به روز به اهدافش نزدیک‌تر شود.

تیم موثر

در یک تیم موثر همه از فعالیت‌های هم آگاهی دارند و در یک راستای برای دستیابی به اهداف تلاش می‌کنند. از هم‌تیمی‌های خود بخواهید هر صبح تسک‌هایی را که تا پایان روزکاری به انجام خواهند رساند روی یک کاغذ و یا در اپلیکیشن‌های مدیریت تسک یادداشت کنند و با اتمام هرکدام روی آن تیک بزنند. این کار منجر به اولویت‌بندی فعالیت‌ها، کاهش زمان‌های هدررفته و مشخص شدن فعالیت‌های همگی خواهد شد که بسیار ارزشمند است.

۳) در کار تیمی وجود اعتماد متقابل بین اعضا حیاتی است

اعتماد فشارخون تیم شماست که وجودش برای سلامتی‌تان ضروریست، اما اگر به آن توجه نکنید کشنده خواهد بود.

زمانی‌که قرار است گروهی از افراد برای هدف‌های مشترک تلاش کنند، می‌بایست اعتماد به هم را نیز به عنوان یک تعهد در نظر بگیرند. یک تیم موثر به خوبی درک می‌کند که کار تیمی اثربخشی بیشتری برای آن‌ها فراهم می‌کند و این کار تنها با کمک‌های فردی ممکن می‌شود. ارتباطات خوب، اجازه دادن به اعضای تیم برای ارائه نظرات، انگیزه دادن، ارائه‌ی بازخورد و صادق بودن می‌تواند اعتماد متقابل بین اعضای تیم را توسعه بخشد. برای اعتمادسازی میان اعضای تیم‌تان این کارها را انجام دهید.

ایجاد اعتماد بین اعضای تیم- کار تیمی

هیچ‌کدام از ما هوشمندتر از همه‌ی ما نیست

همه‌ی تیم‌ها با چالش‌های مختلفی در پروژه‌های خود مواجه می‌شوند که برای پیدا کردن راه‌حل‌ها باید از قوه‌ی خلاقیت خود بهره بگیرند. تیم‌های موفق دارای فضایی هستند که هر کدام از افراد بدون احساس ممانعت نظرات خود را بیان می‌کنند. این موضوع علاوه بر این‌که به اعضای تیم احساس ارزشمندی می‌بخشد، کمک می‌کند ایده‌ها بدون فکر و قبل از برطرف کردن مشکلات توسعه داده نشود.

صداقت بهترین سیاست است

صداقت و شفافیت همواره پیش‌زمینه‌هایی برای اعتمادسازی هستند. مرتبا جلساتی را با تمام اعضای تیم برگزار کنید و راجع‌به پیشرفت‌ کارها با هم صحبت کنید. بهتر است با هم به ایجاد نمودارهایی جهت تعیین پیشرفت کار بپردازید. هر جزئیاتی که در روند پروژه‌ها به وجود آمده با تمام اعضای تیم مطرح کنید و برای حل مشکلاتِ هر چند کوچک با هم به بحث و گفتگو بپردازید.

طعم موفقیت‌ها یا شکست‌های کوچک را به تنهایی نچشید

هر کسی نیاز به دریافت بازخورد و انگیزه دارد تا احساس نگرانی و دلهره‌ای که در او ایجاد می‌شود برطرف شود. با هرکدام از اعضای تیم راجع به کارهای‌شان حرف بزنید و به آن‌ها توضیح دهید که کارهایش تا چه اندازه به رسیدن به اهداف شرکت کمک می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود نسبت به کارها و سهم خود در موفقیت تیمی مطمئن شود و هم‌تیمی‌هایش را نیز برای رسیدن به هدف نهایی ستایش کند. در صورت امکان هر بازخورد تیمی موفق و منفی را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

زمان‌هایی را بدون توجه به کار با هم سپری کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد اتحاد و انگیزه‌ی بین اعضای تیم جشن موفقیت‌ها در خارج از محل کار است. برخی اوقات حتی نوشیدن یک قهوه‌ی عصرانه با هم در یک فضای متفاوت می‌تواند باعث افزایش روحیه‌ی اعضای تیم شده و به آن‌ها این احساس را القا کند که عضوی از یک تیم موفق و شاد هستند.

۴) در تیم‌های موفق تعهد کاری در اولویت قرار دارد

تعهد فردی برای یک تلاش جمعی؛ این چیزی است که باعث می‌شود یک تیم، یک کسب‌وکار، یک جامعه و یک تمدن موفق شود.

داشتن افراد متعهد برای رسیدن به هدف‌های مهم ضروری است. لازم نیست همه‌ی افرادی که وارد تیم شما می‌شوند تا آخر با شما باشند، همان‌طور که افراد مفید در تیم باید تشویق شوند هرکسی هم که روند پیشرفت کارها را کند می‌کند باید از نحوه عملکرد خود آگاه باشد و برای بهبود آن تلاش کند. به یاد داشته باشید که اگر فقط یک نفر در تیم کم‌تعهد باشد به زودی این خصلت به تمام تیم منتقل خواهد شد. البته در بسیاری از مواقع این نبود تعهدها از نبود معیارهای روشن، واضح و تصمیم‌گیری‌های فازی ناشی می‌شود.

۵) همه‌ی افراد نیاز دارند که حس “مهم بودن” داشته باشند

همه‌ی افراد تیم‌های موفق می‌دانند که کارشان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و سعی می‌کنند به بهترین نحو آن را انجام دهند و حتی در بسیاری از مواقع با ترفندهای فوق‌العاده سعی می‌کنند حداکثرترین مزیت را به تیم برسانند.

مداوما به وابستگی بین کارها اشاره کنید

در جلساتی که با همه‌ی اعضای تیم برگزار می‌شود در ابتدا راجع به کارهایی که در حال انجام هستید توضیح دهید، از افراد بخواهید راجع به کارهای‌شان و حتی موفقیت‌های کوچک خود صحبت کنند.

اعضای تیم را برای کمک به همدیگر تشویق کنید

کمک کردن به همدیگر و ستایش کردن همدیگر به خاطر استعدادهای بی‌نظیر باعث تقویت روحیه‌ی تیمی و کاهش حسادت‌ها می‌شود. کارهای مشترک به افراد بسپارید و فقط نتیجه‌اش را جویا شوید، این توسعه‌ی روحیه‌ی همکاری آن‌ها منجر خواهد شد.

نتیجه‌گیری کار تیمی

همان‌طور که مطالعه کردید کار تیمی موثر پیچیده نیست، می‌توان با رعایت حقوق همه‌ی اعضا و احترام به همدیگر تیم‌های موثری ساخت. تیم‌هایی که می‌توانند صعود به قله‌های موفقیت را هموارتر کنند. همان‌طور که می‌دانید امروزه ماشین‌ها می‌توانند همه‌ی کارهایی که توسط انسان‌ها انجام می‌شود را به بهترین شکل و با کمترین خطا انجام دهند، اما آن‌چه که انسان‌ها را از آن‌ها جدا می‌سازند توانایی کار تیمی و قدرت خلاقیت انسان‌هاست. بنابراین یادگیری ساخت‌ تیم‌های موثر و همکاری‌های کارآ خالی از لطف نیست.

مطالب مرتبط

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bloghe/domains/blog.hesabit.com/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405
دیدگاه بگذارید