فین تک چگونه کسب‌وکارها را متحول خواهد کرد؟

فین تک چگونه کسب‌وکارها را متحول خواهد کرد؟

اینترنت نوآوری را به بسیاری ازصنایع از جمله صنعت کتاب(به عنوان مثال آمازون) تلویزیون، مبلمان، آموزش و پرورش و بسیاری دیگر اضافه کرد. قبل از این نوآوری‌ها، دسترسی به کتاب‎‌ها بسیار دشوار بود، آموزش گران بود و پیدا کردن یک روش سرگرمی ساده بسیار وقت‌گیر بود. اما امروزه شما به صورت رایگان آموزش می‌ینید، کتاب‌ها را به راحتی از اینترنت می‌‌خرید و با هزینه‌ی خیلی کم فورا به سرگرمی‌های مختلف دست می‌یابید. فین تک

صنعت مالی نیز در بحبوحه‌ی این تحولات قرار گرفته است، حجم تجارت از بانک‌های سنتی با ترکیب این صنعت و تکنولوژی به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است و همه‌چیز نشان می‌دهد که این روند هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

چرا فین تک با سرعت فوق‌العاده در حال رشد است؟

قبل از سال ۲۰۰۸ اقتصادجهانی با بحران شدیدی مواجه شده بود و صنعت مالی به عنوان یکی از کم‌بازده‌ترین صنعت‌های نوآوری و اختلال‌پذیر شناخته شد. بسیاری از کارهای ساده مثل دریافت موجودی بانکی، برداشت پول و … به صورت آفلاین و سنتی انجام می‌شد. تا این‌که ظهور فین تک در دهه‌ی گذشته نوآوری را به این عرصه اضافه کرده و دگرگونی بزرگی را ایجاد کرد که برای شرکت‌های B2B و B2C مثمرثمر واقع شد. اما سوالی که برای پیش آمده این است که چرا سرعت رشد فین تک بسیار بیشتر از سایر صنایع صورت گرفت؟ در ابتدا دلایلی که به رشد سریع این صنعت کمک کردند را بیان می‌کنیم:

فین تک-فناوری مالی و تاثیر آن بر کسب وکارها

۱) زمان خوب برای توسعه

بحران سال ۲۰۰۸ عصر جدیدی را برای امورمالی تعریف کرد. در این سال مردم به ناکارآمدی سیستم‎‌های بانکی بیش از پیش پی بردند، از این رو بر آن شدند تا فرصت‌های جدیدی برای جوامع ایجاد کنند. همین اکوسیستم فرصت را در اختیار شرکت‌های تکنولوژیکی قرار داد تا خدمات بانکی را با تحول بزرگی مواجه کنند.

۲) ایده‌ها و فرصت‌هایی بی‌نظیر برای فین تک

نوآوری‎‌‌هایی‌که صنعت بانکی را با تحول بزرگی مواجه کند به آسانی در دسترس بود. علاوه بر این، مشتریان دلایل زیادی برای از دست دادن اعتماد به بانک‌ها داشتند، هزینه بالا، کندی، عدم شفافیت، خدمات به مشتریان بد و هیچ راهکار بهتری برای از بین بردن این مشکلات وجود نداشت. این بحران‌ها باعث شدند با ترکیب ایده‌های مالی و تکنولوژی تحولات بزرگی در جامعه ایجاد شود.

۳) تغییر رفتار مصرف‌کنندگان

مطالعات جمعیت‌شناسی نشان داد که مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند پول‎‌های خود را به طور مستقیم (به جای روبرو شدن با بانکدار) مدیریت کنند. علاوه بر آن، مصرف‌کنندگان ارزش زیادی به زمان خود قائل هستند؛ بنابراین به جای این‌که ساعت‌های زیادی را در بانک‌ها معطل شوند دوست دارند هنگامی که منتظر اتوبوس هستند به راحتی به خدمات مالی خود دسترسی داشته باشند. این باعث می‌شود مدیریت پول‌ها برای آن‌ها در دسترس‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر باشد.

۴) چابکی و سرعت

شروع یک شرکت و تلاش برای بزرگ‌تر ساختن آن هرگز مانند امروز سریع و در عین حال پیچیده نبوده است. اما استارتاپ‌های فین تک با یک اکوسیستم آماده مواجه شدند و با تیم‌هایی آماده و سریع به بازار قبلی حمله کردند. استارتاپ‌ها معمولا به سرعت نتیجه می‌گیرند و ساختار هزینه موسسات مالی را ندارند و به همین دلیل سرعت توانستند رشد کنند.

۵) وجود نیروی انسانی با استعداد و کافی

نیروی انسانی بزرگ‌ترین چالش برای سازمان‌های بزرگ محسوب می‌شود. اما شرکت‌های فناوری در میان جوانان بسیار محبوب است و اکثر افراد تلاش می‌کنند تا استعداد و تخصص لازم برای کار در این شرکت‌ها را کسب کنند. شما ترجیح می‌دهید در یک شرکت بسیار سلسله‌مراتبی کار کنید و یا یک استارتاپ فین‌تک در حال رشد و هیجان‌انگیز؟

فین تک چگونه کسب‌وکارها را متحول می‌کند؟

تا این‌جای مطلب اشاره کردیم که چرا فین‌تک به وجود آمد، اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم که کسب‌وکارهای کوچک چگونه از مزیت‌های این صنعت بهره‌مند خواهند شد. اگر به استارتاپ‌های فین‌تک که اخیرا ایجاد شده‌اند، نگاهی بیندازید، ممکن است احساس کنید که این خدمات مالی تنها برای مشتریان هستند اما با بررسی دقیق‌تر متوجه می‌شوید که کسب‌وکارها نیز مزایای مختلفی را از بسترهای فین‌تک دریافت می‌کنند. در ادامه ما تعدادی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

فین تک در مقایسه با بانک

۱) فعالیت در خارج از مرزهای کشور خود

اکنون ما در زمانی زندگی می‌کنیم که هیچ حد و مرزی در آن وجود ندارد، با استفاده از اینترنت ما به یک شهروندجهانی تبدیل شده‌ایم. برای این‌که کسب‌وکارهای‌مان به صورت جهانی توسعه پیدا کنند باید بتوانیم خارج از مرزهای کشورمان فعالیت کنیم. به عنوان مثال، کسب‌وکار شما با استارتاپ Ebury می‌تواند از مشتریان خارجی نیز پرداخت قبول کند.

۲) دسترسی آسان و شفاف به اطلاعات

اصلی‌ترین مزیت فین‌تک ایجاد شفافیت و راحتی است، با استفاده از تکنولوژی‎‌های فین‌تک همه به آسانی قادر خواهند بود تمام تراکنش‌هایی که انجام داده‌اند را ببینند. حتی تکنولوژی‌هایی ایجاد شده‌اند که می‌توانند تراکنش‌ها را به داده‌ها متصل می‌کنند، بدین وسیله کسب‌وکارها می‌توانند به راحتی به اطلاعاتی مانند فاکتورها و دستورالعمل‌های پرداخت دسترسی پیدا کنند. بنابراین کسب‌وکارها بدون هیچ مشکلی تمام فرآیندهای مالی خود را به صورت اینترنتی و شفاف به انجام خواهند رساند.

۳) ایجاد بسترهای مشتری‌پسند و افزایش فروش

امروزه راه‌های بسیاری برای افزایش نرخ تبدیلات و فروش وجود دارد. با توسعه‌ی فین‎تک صاحبان کسب‌وکارها قادر خواهند بود از بسترهایی استفاده کنند که مردم را به تکمیل فرآیند خرید خود تشویق می‌کنند، بینش مصرف‌کننده که امروزه از ضروریات بازاریابی است فراهم کنند و بدین ترتیب به آن‌ها برای رشد کار خود کمک کنند. به عبارت دیگر، خدمات فین‌تک، داده‌های بسیاری را در مورد مشتریان ایجاد می‌کنند(آن‌ها را ذخیره، تجزیه و تحلیل و تبدیل به سرنخ‌های بازاریابی می‌کنند) بنابراین بازاریابی برای کسب‌وکارها راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد شد.

۴) پیدا کردن سرمایه‌گذاران حرفه‌ای

یکی از چالش‌های کسب‌وکارهای امروزی پیدا کردن سرمایه‌گذار است، با توسعه‌ی این صنعت کسب‌وکارها با سرمایه‌گذاران مختلفی از سراسر دنیا مواجه خواهند شد. سرمایه‌گذاران نیز با توسعه بسترهایی قادر خواهند بود با تجزیه و تحلیل تصمیمات آگاهانه‌ای اتخاذ کنند. علاوه بر آن،اخیرا استارتاپ‌های وام‌دهنده‌‌ی بسیاری ایجاد شده‌اند که بدون پیچیدگی‌های سیستم بانکی به کسب‌وکارهای کوچک وام می‌دهد. کردیتک و آندک دو استارتاپ در این زمینه هستند که در این مطلب از حسابیت می‌توانید در مورد آن‌ها بیشتر بخوانید.

۵) ارائه‌ی خدمات بهتر به مشتریان

با استفاده از صنعت فین‎‌تک کسب‌وکارها قادر خواهند بود خدمات مالی فوق‌العاده‌ای را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهند. هر کسب‌وکاری که بتواند از روش‌های بهتر و راحت‌تری برای ایجاد تجربه‌ی خوب برای مشتریانش بهره بگیرید مطمئنا با رشد غیرقابل انکاری مواجه خواهد شد.

فین‌تک هنوز در اول راه است

ظهور فین‌تک دریایی از امکانات را در اختیار ما قرار داده است، کسب‌وکارها می‌توانند خدمات مالی خود را در کسری از ثانیه و با هزینه کمتری انجام دهند. اگر کارآفرین هستید، آگاهی از تحولات فین‌تک باید به بخش حیاتی زندگی روزانه‌ی شما تبدیل شود. آگاهی از این فرصت‌ها و تحولات نه تنها به بهبود کسب‌وکار شما کمک خواهد کرد، بلکه باعث می‌شود بازار را تحت‌ سلطه‌ی خود گرفته و در صف مقدم کسب‌وکارهای سودمند قرار بگیرید.

مطالب مرتبط

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bloghe/domains/blog.hesabit.com/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405
Commentaires ( 5 )
  1. مسعودیان پور
    آوریل 10, 2016 at 11:09 ق.ظ
    پاسخ

    مطلب خیلی خوبی بود اما لطفا فارسی را پاس بداریم و به جای فین تک از فناوری مالی استفاده کنید

  2. محمد موسوی
    آوریل 11, 2016 at 8:32 ب.ظ
    پاسخ

    با این وضعیت سیستم بانکی تو ایران چیزی به اسم فین تک نداریم
    تلاش شما برای فرهنگ سازی قابل تقدیره

  3. باما
    آوریل 24, 2016 at 2:39 ب.ظ
    پاسخ

    مطلب خوبی بود،با فین تک آشنا شدم.

  4. Samavat
    می 5, 2016 at 1:48 ب.ظ
    پاسخ

    برای راه اندازی استارتاپ فینتک باید چه کاری بکنیم ?

  5. Donreza
    می 19, 2016 at 12:37 ق.ظ
    پاسخ

    فین تک خیلی باحاله
    چرا حسابیت خبرنامه ایمیلی نداره ?

دیدگاه بگذارید