چگونه بهترین ساختار را برای کسب‌وکار کوچک خود انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین ساختار را برای کسب‌وکار کوچک خود انتخاب کنیم؟

ممکن است ایجاد یک ساختار برای یک شرکت کوچک، دلهره‌آور و شاید کمی غیر‌ضروری به نظر برسد. بسیاری از کارآفرینان با موضوع انتخاب یک ساختار کسب وکار مناسب درگیر هستند و در مورد نحوه ادامه و یا تغییر مالکیت شرکت خود (به‌صورت اختصاصی و یا شراکتی) تردید دارند.

“انتخاب یک ساختار کسب وکار ی مناسب” اولین قدم قانونی برای ایجاد یک شرکت و درعین‌حال یکی از پیچیده‌ترین تصمیمات مدیریتی است. در این مطلب قصد داریم تا چند مورد از ساختارهای مختلف شرکت‌ها را به معرفی کرده و شما را در انتخاب مناسب‌ترین آن‌ها برای کسب‌و‌کارتان راهنمایی کنیم. توجه داشته باشید که محتوای این مطلب اکثراً جهت ایجاد یک ذهنیت کلی تهیه‌شده‌اند و از سایت Investopedia جمع‌آوری شده‌اند. پس برای تصمیم‌گیری‌های دقیق و نهایی، بهتر است که با یک وکیل، حسابدار و یا مشاور مالی مشورت و هم‌فکری کنید.

نمایی کلی از ساختار کسب وکار ها

قبل از هر چیزی، ابتدا به معرفی چند ساختار مختلف کسب‌و‌کاری می‌پردازیم:

شرکت‌های کلاس C: ازنظر قانونی چنین شرکت‌هایی دارای چند مالک هستند. درآمد این شرکت‌ها مشمول مالیات می‌شود و همچنین در هنگام توزیع و واگذاری شرکت بین مالکان، دوباره مالیات آن باید پرداخت شود.

شرکت‌های کلاس S: مالیات مشمول بر سود‌های به‌دست‌آمده در این شرکت‌ها نه در سطح شرکت، بلکه در سطح سهام‌داران آن پرداخت خواهد شد.

شرکت با مسئولیت محدود (LLC): در چنین ساختاری اعضای شرکت شخصاً در قبال بدهی‌ها و قرض‌های شرکت مسئولیتی نخواهند داشت.

شراکتی: در چنین شرکت‌هایی بیش از یک نفر سرمایه‌گذار وجود داشته و هر دو (یا بیشتر) سرمایه‌گذاران در سود و ضرر شرکت سهیم هستند.

مالکیت انحصاری: به معنای یک کسب‌و‌کار ثبت‌نشده است که مالک آن از طریق درآمد‌های این کسب‌و‌کار مالیات شخصی خود را می‌پردازد. پیچیدگی‌های اندک دولتی این نوع کسب‌و‌کار‌ها باعث شده است که سریع‌تر و ساده‌تر از سایر ساختار‌ها به وجود بیایند و یا از بین بروند. از همین جهت این ساختار از محبوبیت فراوانی در بین مالکان کسب‌و‌کار‌ها و پیمان‌کاران برخوردار است.

در ادامه سؤال‌هایی را مطرح می‌کنیم که تفاوت‌های اصلی و اساسی این نوع از ساختار‌ها را به‌خوبی شرح می‌دهند و شما می‌توانید با پاسخگویی بر آن‌ها، ساختار مناسب خود را شناسایی و انتخاب کنید.

۱) آیا نگران مسئولیت بدهی‌های شرکت هستید؟

اگر زمینه فعالیت شما دارای ریسک‌های فراوانی است و یا احتمال درگیر شدن با پرونده‌های حقوقی (نظیر پزشکی، غذایی، کودکان و…) در آن بالا است، بهتر است که احتیاط فراوانی در کار خود به خرج دهید. اما فارغ از نوع کسب‌و‌کار، شما باید در نظر داشته باشید که ممکن است از کسب‌و‌کار شما شکایت شود و یا موقعیتی پیش آید که در آن قادر به پرداخت قرض‌ها و بدهی‌های شرکت نباشید. اگر در چنین شرایطی قصد انتخاب ساختار مالکیت انحصاری و انفرادی را دارید، درواقع دارایی‌های شخصی خود (مانند خانه، ماشین، موجودی بانکی شخصی و…) را در معرض خطر و تهدید قرار داده‌اید.

انتخاب یک ساختار کسب وکار شراکتی و یا LLC می‌تواند بین دارایی‌های شخصی و شرکت شما فاصله‌ای ایجاد کند. همچنین این ساختار کسب وکار ها می‌توانند در بسیاری از موارد در مقابل شکایت‌ها از دارایی‌های شرکت شما محافظت کنند.

۲) آیا قصد استخدام کارمند و یا پیمان‌کار را دارید؟

یک ساختار رسمی (مانند شراکتی و یا LLC) می‌تواند از شخص شما در برابر فعالیت‌ها و رفتار‌های کارمندان‌تان محافظت کند. اگر قصد استخدام کارمندان و یا پیمان‌کارانی را دارید که اشتباه در کار آن‌ها باعث ضربه زدن به شرکت و ایجاد خسارت خواهد شد، سپر حفاظتی ساختار‌های شراکتی و LLC می‌تواند مسئولیت‌های شخصی شما را در قبال خسارات به وجود آمده کاهش دهد. درنتیجه اگر از ابتدا و یا در آینده قصد استخدام افراد دیگری رادارید، بهتر است از این ساختار‌ها استفاده کنید.

۳) آیا دوست دارید که کار‌های‌تان به ساده‌ترین شکل ممکن پیش برود؟

هرچند که ساختار‌های شراکتی و LLC در مواقع مختلفی از شما محافظت خواهند کرد، اما چنین ساختار‌هایی ازنظر کاغذبازی و بروکراسی اداری وضعیت چندان مطلوبی ندارند. ساختار شراکتی پیچیدگی‌های فراوانی دارد و مدیریت در آن دشوارتر است. در این ساختار شما نیاز به تعیین هیئت‌مدیره، برگزاری نشست‌ها و جلساتی بین سهام‌داران و مدیران، مستندسازی تصمیمات گرفته‌شده در این جلسات و همچنین فایل‌های جداگانه اظهارنامه‌های مالیاتی خواهید داشت. اما در ساختار LLC به‌طورمعمول شما تنها نیاز به یک فایل گزارش سالیانه از وضعیت شرکت خواهید داشت.

اگر از کاغذبازی و بروکراسی اداری بیزارید، ساختار LLC برای شما مناسب‌تر خواهد بود. واضح است که در این مورد مالکیت انفرادی بهتر از هر دو ساختار عمل خواهد کرد، اما در قبال مسئولیت‌های دولتی از شما حمایتی نخواهد کرد.

۴) آیا قصد پرداخت مالیات کمتری رادارید؟

یک شرکت با ساختار C باید اظهارنامه مالیاتی مخصوص خود را داشته باشد. این بدان معناست که مالیات این شرکت بر اساس درآمد سالیانه آن تعیین خواهد شد. اما چنین ساختاری ممکن است که به دلیل وجود بند “مالیات مضاعف” برای کسب‌و‌کار‌های کوچک خسارت‌بار باشد. در شرایط مالیات مضاعف، شرکت مالیات تعیین‌شده بر اساس درآمد خود را خواهد پرداخت و اگر مالک کسب‌و‌کار قصد خارج کردن این سود از چرخه کسب‌و‌کار را داشته باشد (برای مثال در هنگام توزیع سود سهام) باید دوباره مالیات آن را پرداخت کند.

در مقابل، ساختار‌های S و LLC در مقاصد مالیاتی به‌عنوان “مؤسسات مستقل” شناخته می‌شوند و درنتیجه می‌توانند برای سود‌های سالیانه خود مالیاتی پرداخت نکنند. در عوض تمامی سود‌های عاید شده به حساب مالکان کسب‌و‌کار‌ها منتقل خواهد شد و مشمول مالیات شخصی آن‌ها قرار خواهد گرفت. بسته به وضعیت شما، با راهنمایی یک مشاور مالیاتی و یا حسابدار می‌توانید اظهارنامه مالیاتی خود را ساده‌تر کنید و در نتیجه مالیات کمتری بپردازید.

۵) آیا به دنبال کاهش دادن مالیات خود‌اشتغالی هستید؟

اگر شما یک ارائه‌کننده سرویس حرفه‌ای و یا مالک شخصی کسب‌و‌کاری هستید، پس باید به خوبی با مالیات خوداشتغالی آشنا باشید. اگر کسب‌و‌کار شما دارای ساختار S  یا C باشد، شما از درآمد کسب‌و‌کار خود حقوق دریافت خواهید کرد و در موارد شخصی تنها نیاز به پرداخت مالیات خود را دارید و درنتیجه مالیاتی برای خوداشتغالی پرداخت نخواهید کرد. اما اگر درآمد و سود کسب‌و‌کار شما بیش از حقوقتان شود، می‌توانید بدن نیاز به پرداخت مالیات‌های اضافی خوداشتغالی آن را به دارایی‌های خود بی افزایید.

۶) آیا قصد ارائه مزایایی برای کارمندان‌تان را دارید؟

یک شرکت به شما این امکان را می‌دهد که مزایای مختلفی ازجمله بیمه درمانی، طرح‌های سلامت و پزشکی، بیمه بازنشستگی، بیمه عمر و … را برای کارمندان خود در نظر بگیرید و هزینه این مزایا و طرح‌ها از مالیات مشمول بر درآمد شما کاسته خواهد شد. با مشاوره به یک وکیل و یا مشاور مالی می‌توانید اطلاعات سودمندی دراین‌باره کسب کنید.

۷) آیا می‌خواهید سهام شرکت خود را به کارمندان و یا اشخاص دیگری واگذار کنید؟

اگر شما قصد دارید تا کارمندان، سرمایه‌گذاران، شرکای تجاری و یا سایر افراد را در سود‌های سهام و یا خود سهام شرکت خود سهیم کنید، نیاز به تشکیل یک ساختار شراکتی خواهید داشت. علاوه‌بر این بیشتر سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا به جای ساختار‌های دیگر بر روی چنین ساختاری سرمایه‌گذاری کنند؛ زیرا ساختار شراکتی این امکان را به شما می‌دهد که کلاس‌های مختلفی از سهام را ایجاد کنید.

عوامل متعدد و بسیاری در انتخاب ساختار کسب وکار ها نقش دارند. اما پاسخگویی به این هفت سؤال باعث خواهد شد که شما شکل کلی از سازمان خودتان را مشخص کرده و ساختار‌های مناسب برای حال و برنامه‌های آینده کسب‌و‌کار خود را شناسایی و انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bloghe/domains/blog.hesabit.com/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405
دیدگاه بگذارید