راهنمای گام به گام برای شروع یک کسب وکار بی‌نقص

راهنمای گام به گام برای شروع یک کسب وکار بی‌نقص

شروع یک کسب وکار و به موفقیت رساندن آن کار سخت و در عین حال هیجان‌برانگیزی است. شما با ایجاد یک کسب وکار جدید نه تنها بر زندگی خود بلکه بر زندگی هزاران نفر تاثیرگذار خواهید بود. اما امروزه بسیاری از کسب‌وکارهای جدیدی که شروع می‌شوند، در همان مراحل اولیه‌ی به وجود آمدن‌شان از بین می‌روند. این موضوع نه فقط به خاطر مشکلات فنی و کم‌کاری بلکه بیشتر به دلیل عجله و فراموش کردن برخی مسائل بسیار ساده اتفاق می‌افتد.

افرادی که برای شروع یک کسب وکار آماده می‌شوند، قبل از هرکاری به دنبال لیستی از اصول(از طرز تهیه مدل کسب وکار تا انتخاب یک مکان فیزیکی) هستند که بتواند آن‌ها را برای شروع کسب‌وکارشان راهنمایی کند. از همین رو، ما در ادامه هفت مرحله برای شروع یک کسب وکار معرفی می‌کنیم. صرف‌نظر از این‌که چه نوع کسب‌وکاری شروع خواهید کرد، می‌توانید از آن‌ها برای رشد کسب وکار کوچک خود بهره‌مند شوید‎‌.

۱) ارزیابی و شناخت خود

شروع کسب وکار جدید- شناخت خود

خودت را بشناس و شغلی که نقاط قوت تو را برجسته می‌کند، پیدا کن. این شناخت تو را شادتر خواهد ساخت.

برای شروع پاسخ چند سوال را پیدا کنید:

  • چرا می‌خواهید یک کسب وکار جدید شروع کنید؟ برای پول، آزادی، خلاقیت و یا دلایل دیگر؟
  • در حال حاضر چه مهارت‌هایی دارید؟
  • در مورد چه صنعتی شناخت کافی دارید؟
  • آیا می‌خواهید و می‌توانید یک محصول یا خدمت ارائه کنید؟
  • چه کاری را بیشتر دوست دارید انجام دهید؟
  • چه میزان سرمایه دارید؟ آیا فرصتی برای ریسک کردن دارید؟
  • این شغل را یک شغل نیمه وقت می‌دانید یا تمام‌وقت؟

پاسخ به سوالات بالا محدوده‌ی تمرکز شما را مشخص خواهد کرد. احتمالا بعد از پاسخ به این سوالات از شروع کسب وکار مخصوص برای خودتان منصرف شوید. در عوض این سوالات به شما کمک خواهد کرد با فکر و برنامه‌ریزی جلو بروید. به منظور شروع یک کسب وکار موفق شور و عشق به تنهایی کافی نیست. شما نیاز به برنامه‌ریزی، تعیین اهداف و مهم‌تر از همه شناخت خودتان دارید؛ این‌که نقاط قوت‌تان چیست؟ نقاط ضعف‌تان چطور و این موارد چگونه بر عملکرد روزانه‌ی شما تاثیر خواهد گذاشت؟

تجزیه و تحلیل swot

این فرآیند تجزیه و تحلیل SWOT نام دارد که باید ۴مرحله‌ی نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصت‌ها و تهدیدهای مربوط را پیدا کرده و ماتریس بالا را تکمیل کنید. بعد از انجام این تجزیه و تحلیل قادر خواهید شغل مهیج و مورد‌علاقه‌ی خود را پیدا کنید. از آن‌جا که شما مسیر طولانی پیش‌رو دارید، اگر شغل مورد علاقه‌ی خود را در پیش نگیرید به زودی با یک زندگی کسل‌کننده مواجه خواهید شد.

اگر تا این مرحله پیش رفتید و هنوز هم دوست دارید کسب‌وکار جدیدی شروع کنید چند سوال خوب دیگر نیز از خود بپرسید:

چه چیزهایی واقعا برای شما مهم است؟ آیا اعضای خانواده‌ی شما پشت‌تان خواهند ایستاد؟ الگوی شما در صنعت کیست و دارای چه صفات مهمی است؟ چه چیزهایی از آن‌ها یاد گرفته‌اید؟ پاسخ به این سوالات لزوما باعث موفقیت شما نخواهند شد، اما باعث می‌شوند در مورد اهداف خود فکر کنید و در نهایت به این نتیجه برسید که شغلی که می‌خواهید شروع کنید، دقیقا با آرزوهای شخصی شما در یک راستا است.

۲) تجزیه‌وتحلیل صنعت موردنظر

شروع کسب وکار جدید- شناخت صنعت

هرچه بیشتر راجع به حوزه‌ی کاری خود بدانید، بیشتر از خطرها در امان خواهید بود.

هنگامی‌که به یک ایده‌ متناسب با اهداف و شیوه‌ی زندگی خود دست یافتید، شما نیازمند ارزیابی آن خواهید بود. چه کسانی محصول و خدمات شما را خواهد خرید؟ رقبای شما چه کسانی هستند؟ در این مرحله هم‎‌چنین باید کشف کنید که چه مقدار پول برای شروع نیاز دارید.

همان‌طور که ارزیابی شخصی به شما کمک می‌کند تا با واقعیت‌ها روبرو شوید و شروع به فکر بکنید، تجزیه و تحلیل صنعت موردنظر نیز شما را برای روبرو شدن با فرصت‌ها خطرها آماده می‌کند. جستجو در گوگل، صحبت کردن با مردمی که در حال حاضر در این حوزه فعالیت می‌کنند، تحقیق در مورد تاثیرگذاران صنعت، خواندن سایت‌های خبری مربوط و خواندن کتاب می‌تواند بسیار مفید باشد.

ایده‌ی خود را اعتبارسنجی کنید

به منظور شناسایی جذابیت بازار مدنظرتان(برای چند لحظه خواسته‌ها و رویاهای خود را کنار بگذارید) دوباره چند سوال مهم از خود بپرسید:

  • آیا مردم به شدت به محصولاتی که شما ارائه خواهید کرد نیاز دارند؟
  • تقاضا برای محصولات شما چه اندازه است؟
  • اندازه‌ی بازار چگونه است؟
  • به دست آوردن مشتری چقدر هزینه‌بر خواهد بود؟

اکنون زمان مناسبی برای نگاه کردن به رقبای بالقوه است، به یاد داشته باشید که حضور رقبا اغلب نشانه‌ی خوبی است و نشان می‌دهد که در حال حاضر بازاری برای محصولات و خدمات شما وجود دارد. با وجود رقبا شما دیگر کورکورانه عمل نخواهید کرد، بلکه خواهید دید آن‌ها چگونه توجه و رضایت مشتریان خود را جلب می‌کنند و آن‌چه را که شما را از آن‌ها متمایز می‌کند خواهید یافت.

۳) قانونی کردن فعالیت‌های کسب وکار

شروع کسب وکار جدید- قانونی کردن کسب وکار

در واقع، ثبت شرکت اولین گام برای واقعی‌تر کردن و ساختن یک ایده است. به یاد داشته باشید که این مرحله مکان مناسبی برای اشتباه کردن نیست. بنابراین تمام جوانب را مدنظر قرار دهید و با احتیاط حرکت کنید. بسته به مقررات دولتی و استانی ممکن است مجوزها و پروانه‌های کسب مختلفی نیاز باشد، بنابراین قبل از شروع با یک وکیل در مورد جزئیات صحبت کنید. علاوه بر آن از طریق این لینک اطلاعات مفیدی در این مورد کسب کنید.

قبل از هر کاری، نام قانونی مناسب و منحصربه‌فردی برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید. علاوه بر آن
ساختار مناسبی به هنگام ثبت شرکت انتخاب کنید؛ مالکیت شخصی، مشارکت و شرکت‌های با مسئولیت محدود(llc). نوع ساختار از جنبه‌های گوناگون، کسب‌وکار شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر از ابتدا در مورد آن‌ها تحقیق نکنید، بعدها مجبور خواهید شد هزینه‌های بسیاری بپردازید.

۴)شروع فرآیند برنامه‌ریزی

شروع کسب وکار جدید-

اهداف ما تنها از طریق طرح و برنامه‌ای که عمیقا به آن باور داشته باشیم و با شور و نشاط برای آن تلاش کنیم به دست خواهند آمد. هیچ مسیر دیگری برای موفقیت وجود ندارد.

اگر بخواهم به زبان ساده مدل کسب‌وکار را تعریف کنم، می‌گویم آن یک نقشه‌ی راه است، چیزی که به شما کمک خواهد کرد اهداف خود را ترسیم کنید و چیزهایی را که برای رسیدن به اهداف طرح نیاز دارید بیابید. بنابراین، به جای ایجاد سندهای سنگینی که هیچ‌وقت به کارتان نخواهد آمد، مدل کسب‌وکارتان را به عنوان طرحی برای تدوین و فرموله کردن افکارتان در نظر بگیرید.

در حالی‌که شما می‌توانید مدل کسب‌وکار را به عنوان بخشی از دارایی‌های خود به سرمایه‌گذاران و بانک‌ها نشان دهید، یا از آن برای جذب شرکای بالقوه نیز استفاده کنید؛ در درجه‌ی اول از آن برای تعریف استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و فعالیت‌های خاص خود بهره‌مند خواهید شد. در واقع، اگر مدل کسب‌وکار خود را به دیگران نشان نخواهید داد لازم نیست آن را رسمی طراحی کنید. در عوض، طرح شما می‌تواند یک فرآیند برنامه‌ریزی، پیش‌بینی و نمایانگر نقاط عطف باشد و به طور منظم بتوانید آن را مرور و اصلاح کنید.

حتی اگر نیازی به نشان دادن مدل کسب‌وکارتان به سرمایه‌گذار و … نخواهید داشت، به هر حال باید از طریق یک فرآیند برنامه‌ریزی شده حرکت کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا هر حفره‌ای که در کسب‌وکار شما اختلال ایجاد می‌کند شناسایی شود.

یک مدل کسب وکار رسمی و صحیح دارای ویژگی‌های زیر است:

  • چکیده‌ی اجرایی
  • مرور کلی شرکت
  • محصول و خدمات
  • بازار هدف
  • برنامه بازاریابی و فروش
  • تعیین معیارها و رویدادهای مهم
  • تیم مدیریتی
  • برنامه‌ی مالی
  • ضمیمه

از طریق اینترنت می‌توانید به صدها مدل کسب‌وکار برای شرکت‌های مختلف دسترسی داشته باشید، اما هیچ دو مدلی یکسان نیستند. اما برای الهام‌گیری می‌توانید تعدادی از نمونه‌ها را بررسی کنید.

۵) تامین منابع مالی و حسابرسی دقیق آن‌ها

شروع کسب وکار جدید- حرفه ای بودن در امور مالی

یک خط نازک مابین موفقیت و شکست وجود دارد و به نظر می‌رسد همه‌ی آن‌هایی که در سمت چپ(شکست) هستند، بدون پشتوانه‌ی مالی شروع به انجام یک کسب‌وکار کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های شروع یک کسب‌وکار تامین منابع مالی است. جذب و تامین منابع مالی به پیشرفت کسب‌وکار شما کمک بسیاری خواهد کرد.جهت برطرف ساختن این نیاز می‌توانید از سرمایه‌گذارها و وام‌های بانکی کمک بگیرید. تنها کاری که انجام خواهید داد پیدا کردن سرمایه‌گذاران است، زیرا در مرحله‌ی سوم مدل کسب‌وکار خود را تهیه کرده‌اید و با ارائه‌ی آن مشکل‌تان برطرف خواهد شد. نکته‌ی مهمی که باید رعایت کنید این است که یک قرارداد شفاف و واضح ایجاد کنید تا با مشکلات احتمالی بعدی مواجه نشوید.

درآمد و سرمایه مانند کفش هستند، اگر کوچک باشند ما را در تنگنا قرار می‌دهند و اگر بزرگ باشند باعث تلوتلو خوردن‌مان می‌شوند.

از طرف دیگر شما ممکن است چنان درگیر امورمالی حرفه‌ای شوید که امورمالی شخصی خود را فراموش کنید. هنگامی‌که شما برای یک شرکت دیگر کار می‌کنید، از برخی مزایا مثل بهداشت، بیمه و بازنشستگی برخوردار هستید، اما زمانی‌که برای خود کار می‌کنید می‌بایست توجه بیشتری به امور مالی و آینده‌ی خود داشته باشید، زیرا هیچ تکیه‌گاهی ندارید. گرچه ممکن است در مراحل اولیه با مشکلات و سختی‌هایی مواجه شوید اما ارزشش را دارد، چون در آینده از شما و خانواده‌تان محافظت خواهند کرد.

برای ایجاد یک صندوق اضطرای بیندیشید

هنگامی‌که شما برای خودتان کار می‌کنید؛ نمی‌توانید به درآمد ثابت خود متکی باشید. قبل از هزینه‌های اضافی برای کسب‌وکارتان باید هزینه‌های مربوط به شش ماه زندگی خود را در این صندوق اضطراری ذخیره کنید. معمولا کمتر کسی به شما این توصیه را می‌کند، اما احتیاط شرط عقل است.

از رفتن زیربار بدهی‌ اجتناب کنید

همان‌طور که گفتیم بسیاری از افراد در شروع کسب‌وکار خود با شکست مواجه می‌شوند و اگر از آن‌ها درباره دلایل شکست‌شان بپرسید؛ قرض و بدهی‌های بی‌حساب و کتاب را جزو اولین اشتباهات خود معرفی خواهند کرد. هیچ‌گاه با این دیدگاه که به زودی درآمد حاصل خواهم کرد، قرض نگیرید و تا حد امکان هزینه‌های‌تان را در شروع مینیمم در نظر بگیرید.

از انواع بیمه‌های بخش خصوصی استقبال کنید

انواع بیمه‎های مختلف وجود دارد که می‌توانند شما را از خطرهای بزرگی در آینده نجات دهند. مخصوصا به این سه نوع بیمه توجه خاصی داشته باشید: بیمه سلامت، بیمه ازکارافتادگی بخش خصوصی و بیمه عمر.

۶) اجرای برنامه‌های تنظیم شده

شروع کسب وکار جدید- اجرا

اگر هزاران نفر با یک ایده شروع به کار کنند، تنها آن‌هایی موفق خواهند شد که مسیر درست را به شیوه‌ی صحیح طی کنند.

استیو جابز می‌گوید: ایده‌ها تا زمانی‌که به مرحله‌ی اجرا نرسند، هیچ ارزشی برای من ندارند. اگر ارزش یک ایده برابر با یک باشد، ارزش عملی کردن آن میلیون‌ها برابر است.

ما در ابتدای کار علایق‌مان، ایده و تحقیقات بازار را انجام دادیم، سپس شروع به برنامه‌ریزی کردیم. برنامه‌ای که در آن مسیر راه را ترسیم کرده‌ایم. بنابراین تنها کاری که اکنون باید انجام دهیم حرکت براساس برنامه تنظیم شده است. حال بستگی به هوشمندی و دقت شما دارد که چگونه مراحل گفته شده را در عمل پیاده‌سازی کنید. در کنار موارد گفته شده راجع به قیمت‌گذاری محصولات‌تان، مکان کسب‌وکارتان، طرح‌های بازاریابی و فروش با دقت بیشتری عمل کنید.

۷) آزمون و خطا

شروع کسب وکار جدید- آمون و خطا

اگر شما مرتکب اشتباهی نشوید، هیچ چیزی یاد نخواهید گرفت. به جای ترسیدن از اشتباهات به دنبال فرصت‌ها باشید و مهم‌تر از همه از شغل خود لذت ببرید.

چه شما کسب‌وکار اول‌تان را راه‌اندازی کنید و چه کسب‌وکار سوم‌؛ انتظار این‌که ممکن است اشتباهات غیرقابل پیش‌بینی انجام دهید را داشته باشید. مرتکب شدن اشتباه طبیعی است و تا زمانی‌که از آن‌ها یاد بگیرید هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهند کرد.

 

مطالب مرتبط

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bloghe/domains/blog.hesabit.com/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405