رازهایی که فقط فریلنسر های موفق می‌دانند

رازهایی که فقط فریلنسر های موفق می‌دانند

میلیون‌ها نفر در سراسر کشور وجود دارند که به دنبال کارآفرینی یا ایجاد یک کسب‌وکار جدید نیستند، تنها خواسته‌ی آن‌ها انجام کارهای مورد علاقه‌ی خود در زمان دلخواه‌شان است. آن‌ها ترجیح می‌دهند فریلنسر(آزادکار) باشند، چون در این‌صورت مدیریت زمان به عهده‌ی خودشان بوده و به راحتی می‌توانند به تمام کارهای دلخواه خود رسیدگی کنند. اما به این راحتی‌ها که تصور می‌کنید، نیست! برخلاف تصوراتی که در مورد فریلنسینگ وجود دارد، شما باید برای جذب پروژه‌های مناسب، برنامه‌ریزی صحیح و به خاطر سپردن همه‌ی مسئولیت‌ها‌ی‌تان، سخت تلاش و مبارزه کنید.

ویژگی‌های یک فریلنسر موفق

از آن‌جایی‌که انسان‌ها دارای علایق و خواسته‌های متفاوتی هستند، قوانین ثابتی برای موفقیت وجود ندارد. اما با بررسی لیستی از بهترین راهنمایی‌ها، می‌توانید براساس اولویت‌های خود آن‌ها را دسته‌بندی کرده و گام به گام مسیر موفقیت را طی کنید.

۱) برنامه‌ریزی کرده و مطابق با آن عمل کنید

برخلاف اسم فریلنسر(آزادکار) که تصور آزادی از مکان و زمان را می‌رساند، یک فریلنسر باید بیش از هر کس دیگری در قید برنامه‌ریزی و محدودیت قرار می‌گیرد، وگرنه در مدت کوتاهی نه تنها از لحاظ کاری بلکه از لحاظ سلامتی نیز دچار مشکلات بسیاری خواهد شد. شاید بپرسید پس چرا این افراد “آزادکار” نامیده می‌شوند؟ برای این‌که این محدودیت‌ها از سوی هیچ‌کسی برای آن‌ها تعیین نخواهد شد و این خودشان هستند که با علاقه آن‌ها را تعیین خواهند کرد، آن‌ها هیچ کارفرمایی نخواهند داشت، مگر این‌که خودشان بخواهند.

همواره یک دفتر یادداشت همراه خود داشته باشید. بسیاری از ایده‌ها به صورت ناگهانی، به هنگام خواب، در اتوبوس و یا حمام که ذهن شما آزادتر است جرقه می‌زنند. اگر در چنین مواقعی در کنار خود یک دفتر یادداشت یا نوت‌بوک داشته باشید می‌توانید برای جلوگیری از فراموشی آن‌ها را ثبت کنید.

از اپلیکیشن‌های آنلاین مثل ترلو برای مدیریت وظایف شخصی و گروهی استفاده کنید. در ترلو می‌توانید لیست کارهای روزانه‌ای که باید انجام دهید یادداشت کنید و با انجام هر کدام روی آن تیک بزنید. علاوه بر آن می‌توانید مشتری خود را در جریان ریز به ریز کارهای خود قرار دهید. این برنامه‌ها در ایجاد نظم شخصی و تیمی بسیار مفید خواهند بود.

برنامه ریزی - فریلنسر

۲) به دنبال تقویت مهارت‌های ارتباطی خود باشید

بسیاری از افرادی که به آزادکاری مشغول هستند، تمام‌وقت خود را منحصرا به کار اختصاص می‌دهند، در حالی‌که یکی از ویژگی‌های فریلنسرهای موفق مهارت‌های ارتباطی قوی است. آن‌ها به این مهارت نیاز دارند تا مشتریان خود را قانع کنند که کار خود را به خوبی بلدند و به بهترین نحو آن را انجام خواهند داد.
برای این‌که مشتریان فعلی خود را راضی نگه دارید، سعی کنید ظرف ۲۴ ساعت به ایمیل‌های آن‌ها پاسخ دهید، هیچ کدام از سوال آن‌ها را بی‌جواب رها نکنید و با احترام گذاشتن به خواسته‌های آنان یک رابطه‌ی قوی با آن‌ها بسازید. علاوه بر این‌ها در کارهای خود ابتکار عمل داشته باشید، شما یک کارمند نیستید که هر چه رئیس‌تان می‌گوید اجرا کنید، برای بهبود وضعیت پروژه‌ها تلاش کنید و این نیازمند فکر، خلاقیت و مشورت است. بنابراین نه تنها مشتری کنونی شما رضایت‌مند خواهد بود، برای انجام کارهای بعدی با شما اصرار خواهد کرد.
و اما پیدا کردن مشتریان جدید! مشتریان نیروی حیاتی کسب‌وکار و درآمدزایی شما هستند. بنابراین سعی کنید روزانه زمانی هر چند اندک برای پیدا کردن مشتریان جدید صرف کنید. همیشه در تلاش باشید تا مشتریان بیشتری از آن‌چه که در وضعیت‌های عادی دارید پیدا کنید، کار زیاد بهترین مشکلی است که یک فریلنسر می‌تواند داشته باشد.

۳) روی برندینگ شخصی خود کار کنید

برندینگ شخصی قطعا یک ابزار فوق‌العاده قدرتمند برای رسیدن به موفقیت است. در عصر کنونی مشهور شدن در یک زمینه‌ی خاص(خصوصا درکشور ما که تعداد افراد متخصص خیلی زیاد نیست) کار ساده‌ای است. همین امروز با شور و انگیزه‌ی بالا و رعایت موارد زیر می‌توانید قدم بزرگی به سمت موفقیت بردارید.

برندینگ شخصی برای فریلنسرها

منحصربه‌فرد باشید! خوب، کاملا مشخص است برای توسعه‌ی برندینگ شخصی‌تان باید متخصص باشید. همان‌طور که یک رستوران با دکوراسیون و غذاهایش مشهور می‌شود، شما هم با خدماتی که ارائه می‌کنید شناخته خواهید شد. اگر دانش عمیقی در حوزه‌ی تخصصی خود داشته باشید فورا از رقبای ضعیف متمایز خواهید شد.

هویت و مزیت رقابتی خود نسبت به رقبای خود را مطرح کنید
شما از چه لحاظی نسبت به دیگران بهتر هستید؟ خدمات شما چه ویژگی خاصی دارد که دیگران نمی‌توانند آن‌ها را ارائه کنند؟ آیا شما خدمات باکیفیتی بی‌نظیر و سریع نسبت به سایر فریلنسرها ارائه می‌دهید؟ اجازه دهید همه این موضوع را بدانند. وبلاگی برای خود ایجاد کنید و با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. به صورت روزانه و یا هفتگی راهنمایی‌ها، پرسش و پاسخ‌هایی برای مخاطبان خود در وبلاگ‌‍‌تان منتشر کنید. بدین وسیله علاوه بر این‌که نظم کاری و تخصص شما برای آن‌ها اثبات خواهد شد.

مدل کسب‌وکار شخصی خود را به عنوان نقشه‌ای برای موفقیت طراحی کنید
تصور کنید می‌خواهید به یک قله صعود کنید، اگر جایی که اکنون هستید، مسیری که باید طی کنید و نقطه‌ای که می‌خواهید به آن برسید برای شما مشخص باشد به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. اما اگر هیچ طرحی نداشته باشید، مطمئنا یا با تمرکز روی جایی که الان هستید از قله دور خواهید شد و یا با نگاه کردن به قله زمین خواهید خورد؛ حتی اگر ذهن منظمی دارید و می‌توانید تمام اطلاعات را در ذهن خود مرتب کنید، آن‌ها را روی کاغذ پیاده کنید چون این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا از زوایای مختلف داده‌های خود را تجزیه و تحلیل کنید.

لوکس باشید و با مشتریان خاص کار کنید
بزرگ‌‌ترین اشتباهی که فریلنسرها انجام می‌دهند این است که همه‌ی حواس آن‌ها صرفا روی “کار” است. اگر موارد قبلی را آن‌طور که گفتیم انجام دهید؛ حال شما می‌توانید با مشتریان خاص وارد کار شوید و به عنوان یک فریلنسر لوکس کار خاص با قیمت بالا انجام دهید. همین کار کردن با مشتریان خاص روی برندینگ شما اثر فوق‌العاده مثبتی خواهد داشت.

۴) مطالعه و موفقیت دو روی یک سکه هستند

تحقیقات نشان داده‌اند که مطالعه بزرگ‌ترین مزیت و تفاوت مابین انسان‌های فقیر و ثروت‌مند است.

  • طبق این تحقیقات ۸۵ درصد از افراد موفق ماهانه کتاب‌هایی در زمینه‎‌‌ی حرفه و کار خود مطالعه می‌کنند و در مقابل تنها ۱۵ درصد از فقیر و ناموفق این کار را انجام می‌دهند.
  • ۹۴ درصد از افراد ثروتمند در مقابل ۱۱ درصد از افراد ناموفق به طور مداوم اخبارها را در نشریات مختلف، روزنامه‌ها و وبلاگ‌ها دنبال می‌کنند.

کاملا واضح است که این نتایج برای فریلنسرهای موفق نیز صادق است. پیدا کردن مشتریان بیشتر، بازاریابی و برندینگ به تنهایی همه‌ی مشکلات را حل نخواهد کرد. همواره بروز باشید، وبلاگ‌هایی که در مورد فریلنسرهاست بخوانید، در دوره‌ها و رویدادهای مختلف شرکت کنید، در شبکه‌های اجتماعی خصوصا لینکدین حضور داشته باشید و دانش خود را با دوستان به اشتراک بگذارید و در مقابل از تجربه‌ها و دانش آن‌ها نیز بهره‌مند شوید.

۵) در امور مالی خود هوشمندانه عمل کنید

حسابداری و رسیدگی به امور مالی چالش‌برانگیزترین بخش از فعالیت‌های یک فریلنسر است. هر چه شما با پروژه‌های بیشتری سروکار داشته باشید، طبیعتا میان اعداد و ارقام بیشتری سردرگم خواهید شد و با گذشت زمان خطاهای مالی شما اوج خواهد گرفت. اما اگر اندکی با حسابداری و مفاهیم آن آشنا باشید، می‌توانید به صورت منظم امور مالی خود را مدیریت کنید. سه مورد مهم زیر را در رسیدگی به امور مالی خود فراموش نکنید.

پرداخت آنلاین- فناوری های مالی

اول: برای پرداخت‌های شخصی و حقوقی خود حساب‌های بانکی جداگانه‌ای داشته باشید. این‌که چرا اکثر حسابداران روی این موضوع تاکید می‌کنند، کاملا بدیهی است؛ زیرا با جداکردن این حساب‌ها، شما قادر خواهید بود از لحاظ مدیریت مالی عملکرد بهتر، برنامه‌ریزی صحیح‌تر و نهایتا خطاهای کمتری داشته باشید.

دوم: کلیه‌ی درآمدها و هزینه‌های خود را یادداشت و پیگیری کنید. همه‌ی افراد دقیق دارای ذهن هوشمند و حافظه‌ی قوی هستند، اما علاوه بر این دو ویژگی آن‌ها منظم هستند. به عبارت بهتر، برای این‌که بتوانید در حساب‌های دریافتنی و پرداختنی دقیق عمل کنید؛ می‌بایست به صورت منظم تمام درآمدها و هزینه‌های خود را (حتی اگرخیلی کم باشند) یادداشت کنید. به صورت روزانه داده‌های خود را بروز کنید و مرتبا وضعیت درآمدی خود را چک کنید.

سوم: تمام برنامه‌ها و سیستم‌های آنلاین و جدید را بررسی کنید. یک فریلنسر موفق وقت بسیار کمی برای انجام کارهای حسابداری خواهد داشت. فناوری‌های مالی به سرعت در حال توسعه هستند، آن‌ها به راحتی مشکلات شما را برطرف خواهند کرد. اگر تعیین درآمدها، بررسی پرداخت‌هایی که باید صورت می‌گرفت، پیگیری از مشتری، ارسال فاکتور و … مشغله‌ی ذهنی فراوانی برای شما به وجود آورده‌اند می‌توانید با برنامه‌های آنلاینی مثل حسابیت مشکل خود را برطرف کنید.

۶) همواره برای خود انگیزه ایجاد کنید

انگیزه‌ها دلیل وجودی انسان‌ها هستند، تا آن‌جا که تحقیقات نشان می‌دهند اگر به افرادی که قصد خودکشی دارند، انگیزه‌هایی برای زندگی بدهیم از این عمل صرف‌نظر خواهند کرد. بنابراین شما به عنوان فریلنسر باید برای موفقیت انگیزه داشته باشید، حال این انگیزه می‌تواند زندگی مرفه، درآمد بالاتر و یا آزادی بیشتر باشد. سعی کنید همواره خود را با چالش‌های جدیدی مواجه کنید. هر قدمی که به جلو برداشتید خود را برای مقصد بعدی آماده کنید.

مطالب مرتبط

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bloghe/domains/blog.hesabit.com/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405
Commentaires ( 6 )
  1. معصومه
    می 23, 2016 at 8:30 ب.ظ
    پاسخ

    ممنون از حسابیت بابت این مطالب عالی

  2. پارسیج
    می 25, 2016 at 10:08 ب.ظ
    پاسخ

    به جای فریلنس بهتره واژه «پیمان فرد» را بکار ببرید .
    ممنون از مطالب

  3. احسان
    می 28, 2016 at 8:43 ق.ظ
    پاسخ

    فریلنس بودن خیلی سخت تز ار کازمند بودنه چون آخر ماه اگر تلاش نکنی جیبت خالی میمونه اما اگر تجربه داشته باشی خیلی لذت بخش تره برخلاف اینکه همه فکر میکنن میشینی تو خونه و راحت کار میکنی

    • syamac
      می 29, 2016 at 7:00 ب.ظ
      پاسخ

      دقیقا همینه فریلنسی

  4. یاسری
    می 30, 2016 at 9:46 ب.ظ
    پاسخ

    ابزارهای فریلنسی خیلی میتونه تو پیشفرفت کار موثر باشه ، دست حسابیت درد نکنه

  5. محسن نامی
    ژوئن 1, 2016 at 10:41 ق.ظ
    پاسخ

    اینکه گفتید حساب‌های بانکی جداگانه‌ای داشته باشید واقعا خیلی مهمه من خودم مدتها با این موضوع مشکل داشتم .
    ممنون از مطلب آموزنده تون

دیدگاه بگذارید